منتشر شده در

توحید شعبانلو
  • کل وسایل سفر به حنوب

سفر به سمت جنوب ایران

سفر به جنوب ایران همیشه برای من متفاوت بوده، تقریبا همه جای ایران رو یکبار سفر کردم حتی جزیره خارک، اینبار به جزیره هرمز رفتم ، همیشه به این سفر فکر میکردم و امیدوار بودم تا به وقتش انجامش بدم.شروع مسیر ما از تهران به سمت جنوب کشور بود که یک مسیر طولانی بود و حدود 16 ساعت به طول انجامید، بعد از رسیدن به بندر عباس ماشین رو در اسکله بندرعباس پارک کردیم و با قایق به سمت هرمز رفتیم (لازم به ذکر که بردن وسیله نقلیه به هرمز ممنوعه)، بعد از حدود 45 دقیقه به جزیره هرمز رسیدیم، در همان ابتدا تفاوت جزیره به چشم میخورد.

تهران به سمت جزیره هرمز

به محض رسیدن به جزیره سجاد( پسر کوچک سمت چپی) به همراه برادرانش را دیدیم که دست فروشی میکردند، صنایع های دستی مثل خاک جزیره در شیشه و دستبند را به گردشگران میفروختند.جلوتر که رفتیم آقایی بود که به همه ما یک برگه ورود به جزیره (عوارض ورود) که مبلغ 5هزارتومان بود نشان داد و ما هم پرداخت کردیم.

سجاد و برادراش

مساحت جزیره هرمز بسیار کوچک است بطوری که میتونم بگم شاید 95 درصد مردم در شمال جزیره (نوک جزیره) که قلعه پرتغالی ها هم در اون قسمت واقع است زندگی میکنند، 5 درصد بقیشون رو ندیدم، اینجا حدس زدم که در جاهای دیگه پراکنده هستن، این جزیره به قدری کوچیکه که همه مردم همو میشناسن یعنی لازم نیست آدرس بلد باشی همین که بگی خونه بهنام میخوام برم نشونت میدن، راستی بهنام کسی بود که خونه رو ازش اجاره کردیم و شبی هم 150 هزار تومان از ما گرفت، این قیمت قابل توجهیه ولی از این جا تمیزتر و با امکانات تر پیدا نکردم :) قسمت بالای جزیره که قلعه پرتغالی ها هم در اونجا قرار داره محل سکونت مردم جزیره است.

مردم با اصالت جنوب ایران همیشه مثال زدنی و بنظر من متفاوت با سایر قسمت های ایران هستن،بومی های جزیره هرمز بیشتر ماهی گیری و کارهای مربوط به گردشگری رو انجام میدن، کارهای سخت باعث نمیشه که صبور بودنشون رو از دست بدن و خنده هاشون هیچوقت از صورتشون نمی افته!

ساحل معروف به سرِ کوه

شب اولی که تصمیم گرفتیم لب ساحل کمپ کنیم شب خیلی سردی بود و محلی ها به ما گفتن اصلا این کار رو نکنید و ما صبر کردیم تا فردا شب به یک جای مطمعن برای کمپینگ بریم، این جزیره ساحل های زیادی برای این کار داره، مثل ساحل تک درخت (چون یک درخت فقط میبینید توش :-) ) ساحل چند درخت، ساحل محیط زیست، ساحل مفنق که خیلی طرفدار داره، اما ما به ساحل سرِکوه رفتیم ، در ویدیو میتونید اون قسمت از جزیره رو از بالا ببینید.از جاذبه های گردشی در ویدیو میتونم به قلعه پرتغالی ها،ساحل فرش، الهه نمک، غار نمک، ساحل سر کوه، ساحل خاک سرخ و دره اژدها اشاره کنم.